onsdag 19 september 2012

Lästa böcker...

... jag kommer aldrig ihåg vilka böcker jag läst och ifall jag kanske anar att jag läst dem, så kommer jag inte ihåg om de va bra. 

Därför kommer jag här skiva en lista, mest för min egen skull men den kanske kan tipsa någon ifall boken va bra eller dålig, enligt mig såklart då! Baken är som smaken, delad...

* Målarens döttrar av Anna-Karin Palm

På bokens baksida står: En dag får Maria och hennes bror Martin, i vårt samtida Stockholm, en målning som skickats till dem av en okänd kvinna i England. Målningen är utförd av deras pappa, som försvann när de var barn. Syskonen reser tillsammans med bil till södra England och får snart upp ett spår efter fadern.
Nästan hundra år tidigare växer Laura upp på den engelska landsbygden. Laura delar kynne och konstintresse med sin far konstnären, och lever en stor del av sin ungdom för hans gärning. Men när hon en dag står ensam bryter hennes obändiga strävan efter självständighet fram.
Anna-Karin Palm berättar växelvis om Maria och Laura, om deras uppgörelse med sig själva och med en konstnärsroll som på olika sätt kommit att prägla deras liv. Hon gestaltar den laddade relationen mellan fäder och döttrar och låter på ett oväntat sätt Marias och Lauras öden mötas. Med en flödande, detaljskarp prosa, mättad av färger och ljus, formar sig Målarens döttrar till en medryckande skildring av en resa genom både yttre och inre landskap.

Jag kom över boken i somras då jag köpte ett sytt pocket fodral på en secondhand marknad och där i låg en bok (som man fick med på köpet). En annorlunda bok som fick mig att mysa, den va lite drömsk sådär,  och önska att den inte skulle ta slut. Dock återstår det att se ifall hennes andra böcker är lika bra, Faunen var det inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar